Rethink-konferessi

Schuller ja kristilliset johtajat auttavat tuomaan esiin "hengellisyyksien välisen" unelman                                                

 

Rethink Conference: Crystal Cathedral, California 17.1. 2008

(rethink=arvioida, harkita uudelleen)

Suom. Samuel Korhonen

 

Robert Schuller sanoi kerran: ”Minä tiedän, seisoessani suurmuftin kanssa hartaan muslimiyleisön edessä, että me kaikki yhdessä teemme Jumalan työtä. Seisoessamme uuden vuosituhannen alussa, työskentelemme käsi kädessä korjataksemme laiminlyönnin.” Tämän lausunnon hän esitti vuonna 2001 elämäkertateoksessaan My Journey (sivu 501). Nyt hän on ottanut valtavan askelen eteenpäin nähdessään unelmansa kaikki käsittävästä hengellisestä yhteisöstä toteutuvan. Ja mikä vielä enemmän, kristilliset johtajat ja järjestöt auttavat sen toteutumista. Rethink-konferenssi pidettiin Schuller'in Kristallikatedraalissa. Tätä kolmipäiväistä tapahtumaa vetivät Schuller ja suosittu "esiintuleva futuristi" Erwin McManus.

 

Schuller: "Tapasin taas kerran suurmuftin (muslimi), joka oli todella yksi suurista Kristusta kunnioittavista uskonnon johtajista... Unelmoin rohkeaa, mahdotonta unelmaa: että positiivisesti Jumalaan uskovat nousisivat niiden harhakuvitelmien yläpuolelle, joihin meidän lahkohenkiset uskontomme ovat maailman pakottaneet ja että suurten uskontojen johtajat nousisivat omien erikoisoppiensa yläpuolelle päättäen olla keskittymättä erimielisyyksiin, vaan sen sijaan sivuuttaisivat hajottavat opit työskennelläkseen yhdessä rauhan, menestyksen ja toivon tuomiseksi maailmalle (sivu 502.

 

Jotta tämä ”rohkea mahdoton unelma” toteutuisi, niin muutosagentit, kuten  Schuller ja McManus, tietävät, että kristinusko täytyy määritellä uudelleen. Siksi sana ”rethink". McManus on uskonut tähän jo pidemmän aikaa. Eräässä haastattelussa hän sanoi: "Minun päämääräni on tuhota kristinusko maailmanuskontona ja olla katalysaattorina Jeesuksen Kristuksen liikkeelle... Jotkut ovat minulle kiukkuisia, koska se kuulostaa ikään kuin olisin antikristillinen. Luulenpa, että he voivat olla oikeassa!"

 

On helpompi ymmärtää, mitä McManus tarkoittaa, kun lukee hänen lausuntonsa: "Kirja The Barbarian Way (Barbaarien tie) pyrkii jossakin mielessä luomaan räjähdysherkän ympäristön ihmisten saamiseksi liikkeelle ja toimimaan. On melko helppoa saada kokonainen ihmisryhmä yhdistymään yksilöinä, jos he astuvat mystisempään, uskonnollisempaan, dynaamisempaan kokemukseen Kristuksen kanssa. Tarkoitukseni oli sanoa: 'Mikä näyttää uudelta keksinnöltä, uudistukselta ja luovuudelta on todellisuudessa ydinmystiikkaa, joka kuulee Jumalalta ja se, mikä antaa sille käyttövoiman, on jotakin todella muinaista'. Tässä on se, mikä todella on kirjan, Barbaarien tie, ydinsanoma" (lainaus Relevant -lehdestä).

 

Selkokielellä sanottuna se on kolmivaiheinen prosessi saada uusi näky toteutumaan.

Ensiksi uudelleenkoulutus: On todistettava kristityille, että tämän päivän kristinusko on heitettävä yli laidan ja korvattava kokonaan uudella ajattelutavalla.

Toiseksi: nämä uudella tavalla ajattelevat kristityt on saatava omaksumaan elämäänsä mystiikka ja kuulemaan uudenlaisen Jumalan ääni, ei sen Jumalan, jota Raamattu kuvailee, vaan sellaisen, joka voidaan löytää  tajunnanmuutostilojen kautta.

 

McManus sanoo sen näin: ”Minä en rakenna elämääni Jumalan Sanalle, vaan Jumalan äänelle. Kirjoitukset ovat minulle välikappale, jonka Jumala on asettanut historiaan minua varten tullakseni tuntemaan Jumalan äänen.” Tämän mystisen jumalan ääni ohjaa ihmiset prosessin viimeiseen vaiheeseen ja se merkitsee oletetun Jumalan valtakunnan tuomista, jossa kaikki on yhtä ja jossa ihminen lopulta tietää oman jumaluutensa. Valitettavasti se on valtakunta, joka ei ole rakennettu Jumalan Sanan totuudelle eikä näin ollen Jeesuksen Kristuksen evankeliumille.

 

Kristinuskon uudelleenmiettiminen tapahtuu silmiemme edessä. Lukemattomat ihmiset kaikkialla maailmassa soveltavat mystisiä harjoituksia. Hengellisen muodostamisen liikkeen (spiritual formation movement = contemplative movement, suom. huom.) kautta heihin kuuluvat valtavat määrät petettyjä, tunnustavia kristittyjä. On vain ajan kysymys milloin tämä new age unelma alkaa vaikuttaa ja suuri hengellinen petos valtaa massat.

Roger Oakland, kirjan Faith Undone (joka on ns. Emerging Church, Esiintuleva kirkko -liikkeen raju paljastus) kirjoittaja, oli Kristallikatedraalissa kuunnellen puhujia, jotka kertoivat toiveistaan kristinuskon uudelleen harkitsemiseksi. Oakland kuuli erään suositun evankelisen puhujan sanovan, että esiintuleva kirkko vitalisoi kristinuskon. Se, mitä tämä evankelinen johtaja ei ehkä tiedosta, on, että se tapahtuu mystisten harjoitusten kautta. Eräs henkilö, joka ymmärtää hyvin tämän käsitteen, on Robert Schuller.

 

Ray Yungen selittää: Se, mitä monet eivät ehkä tiedä Schullerista on, että hän kannattaa Uutta Ajattelua (New Thought). Uskontojenvälisen hengellisyyden tutkija (ja new age ajattelija/ KF) Marcus Bach kertoi kerran seuraavan tapauksen, joka tapahtui Havaijilla Unity-kirkossa, jossa Bach oli puhumassa: Tri Schuller osallistui  ensimmäiseen kolmesta tilaisuudesta klo 7.30 aamulla. Kun kättelimme ovella hän viipyi siinä vakuuttaakseen minulle, kuinka paljon Unity'n periaatteet merkitsivät hänelle ja kuinka ne olivat auttaneet häntä hänen työssään (The Unity Way, sivu 267). Mitkä sitten voisivat olla näitä periaatteita? Bach selittää: Hinduismin mietiskelyn korostaminen sopii hyvin Unity'n malleihin valaistuksen saamiseksi (Ibid, p. 104).

Tämä on yksi tärkeimmistä periaatteista, johon Schuller viittasi kirjassaan Prayer: My Soul's Adventure with God (Rukous: Sieluni seikkailu Jumalan kanssa): "Siirry mietiskelyn väkevään maailmaan. Ime voimaa pyhän yksinäisyyden, tyyneyden ja hiljaisuuden keskuksista... Löydä itsesi heräämässä rukouksen puutarhassa, jota kutsutaan mietiskelyksi... 'Uusiaikalaiset' (new age -liikkeen seuraajat / KF) ovat omineet mietiskelyn... Hei kristitty! Kuuntele minua! Älkäämme luopuko tästä kunniakkaasta Jumalan antamasta mietiskelyn lahjasta luovuttamalla se uskomme ulkopuolisille" (sivut 141, 151).

 

Seikka, jonka Schuller unohtaa on, että juuri mietiskely on se, mikä tekee ihmisestä uusiaikalaisen (new age)! Tätä näkökulmaa kannattaisi ajatella sen valossa, että neljännesmiljoona pastoria on koulutettu ja kasvatettu Schullerin alaisuudessa hänen Leadership Instituutissaan (For Many Shall Come in My Name, luku 3). Rethink konferenssin puhujavalikoima vahvistaa, että Schuller ja McManus näkevät mystiikan näyttelevän keskeistä roolia kristinuskon uudelleen arvioinnissa ja vitalisoimisessa. Puhujista monet jakavat McManusin ja Schullerin uskon mystiikan merkityksestä maailman muuttamisessa.

 

Yhtä ahdistavaa on tietää, että  CCN (Church Communication Network) sponsoroi ja auttoi radioimaan ja televisioimaan Rethink-konferenssia. CCN edustaa monia tämän päivän kristillisiä johtajia kuten Rick Warren, James Dobson, Joni Eareckson Tada, Max Lucado ja monet monet muut. Tämä merkitsee, että valtavirran kristinusko alkaa olla mystinen aivan kuin Alice Bailey, nainen joka keksi termin New Age, ennusti jo monta vuotta sitten.

 

Ray Yungen vetää tästä yhden johtopäätöksen: "Bailey ennusti sellaista, jota hän nimitti 'kirkkojen uudestisyntymiseksi' (Problems of Humanity, s. 152).  Hänen perustelunsa sille oli ilmeinen:

'Kristillinen kirkko, monissa haaroissaan, voi palvella Johannes Kastajana, huutavan äänenä erämaassa ja ytimenä, jonka kautta maailman valaistuminen voidaan saavuttaa' (The Externalization of the Hierarchy, p. 510). Toisin sanoen kristinuskon vastustamisen asemesta okkultismi sitoisi ja sulauttaisi itsensä kristinuskoon ja käyttäisi sitä tärkeimpänä työkalunaan New Age-tietoisuuden levittämiseksi ja opettamiseksi! Kirkot ja seurakunnat voisivat edelleen säilyttää kristinuskon ulkoiset puitteet ja käyttää samaa kieltä. Se olisi kuitenkin vain ulkoista ja sisäpuolella kontemplatiivinen (= mietiskelevä) hengellisyys imeytyisi niihin, jotka ovat sille avoimia." 

 

"Kristikunnan laajoilla sektoreilla tämä on jo itseasiassa tapahtunut... Pelkästään Thomas Keating opetti yhtenä vuonna 31 000 ihmiselle mystistä rukoilemista. Ihmiset reagoivat tähän suurilukuisesti, koska sillä on kristinuskon ulkonäkö, mutta tosiasiassa se on sen vastakohta - miten taitava hengellinen petos tämä onkaan?"