Päämäärätietoinen seurakunta

Kirja-arvostelu: (The Purpose Driven Church), Rick Warren (Zondervan:1995, Aika Oy:1999)

 

Lähde: Biblical Discernment ministries, internet: http://www.rapidnet.com/~jbeard/bdm/Letter/v8n2.htm#Book Review: The Purpose Driven Church

 

Rick Warren on kalifornialaisen Saddleback'in 14000-jäsenisen seurakunnan pastori. Hän on vaikuttanut kymmeniin tuhansiin pastoreihin ja seurakuntien johtajiin menneen vuosikymmenen aikana seurakuntakasvuseminaariensa kautta Saddleback'issa ja "Building a Purpose Driven Church-työpajojen" vetäjänä (katso huomautus tämän artikkelin lopussa). Mitä tulee seurakuntakasvuun, niin hänen 399-sivuinen kirjansa Päämäärätietoinen Seurakunta on päässyt käsikirjan asemaan. Sen tärkeimmät opetukset ovat:

 

Pragmatismin periaate: (sivut 13-15) Rick Warren käyttää lainelautailun kuvausta osoittaakseen, kuinka seurakunnan johtajien pitäisi toimia. Hän sanoo, että pastorien täytyy oppia huomaamaan

"Jumalan Hengen aalto ja ratsastaa sillä" tai "ottaa kiinni kasvun hengellinen aalto" (sivu 14).

Hän neuvoo opettelemaan huomaamaan aalto, jossa ihmiset pelastuvat (menestyksellinen menetelmä). Tämä ei ole mitään muuta kuin vanhan pragmatismin periaatteen moderni esitys, jota uusevankeliset ovat opettaneet vuosikymmeniä: "jos se toimii, niin sen täytyy olla oikein"! Hänen neuvonsa näyttää typistyvän tähän -- katsele ympärilläsi niitä menetelmiä, joita toiset seurakunnat käyttävät ja jos jokin näyttää vetävän ihmisiä, niin -- hyppää rattaille -- ratsasta aallolla! Hänen vertauksensa lainelautailusta on puhdasta pragmatismia. Tämä periaate on perustuksena koko hänen esitykselleen seurakuntakasvusta.

 

"Vanhanaikaisen" pilkkaamista: Warren pilkkaa seurakuntia, jotka

"näyttävät luulevan, että 50-luku oli kulta-aikaa, ja ovat päättäneet säilyttää tuon ajan seurakunnissaan" (sivu 55).

Myöhemmin hän selvittää mitä tällä tarkoittaa. Hän rohkaisee nuoria pastoreita jättämään taakse vanhanaikaisen musiikin ja siirtymään jazziin tai rockiin tai mikä vain saa ihmiset mukaan. Hän rohkaisee seurakuntia jäljittelemään kulttuuria ja "pukeutumaan rennosti" kirkkoon. Toisaalta hän väittää, että

"on niitä, jotka peläten leimautumista (fearing irrelevance) tyhmästi jäljittelevät viimeistä muotia. Yrityksessään liittyä  tämän päivän kulttuuriin he tinkivät sanomasta ja menettävät kaiken tunnon erottautumisesta”.

Kuitenkin Warren ja hänen seuraajansa harjoittavat juuri sitä, minkä he sanovat olevan "tyhmää". Hän yrittää epätoivoisesti välttää leimautumista ja siinä prosessissa on menettänyt kaiken tunnon erotettuna olemisesta.

"Kävellen kirkkoon ruuat ja juomat mukana, pukeutuneena kuin kauppaan ja kuunnellen rokkia ja jazzia saattaa välttää leimautumisen, mutta ei olla paljon erilainen kuin maailma”.

Sivulla 62 Warren yrittää suojautua kritiikiltä tässä asiassa. Hän sanoo:

"Älä milloinkaan arvostele sitä, mitä Jumala siunaa, vaikka se olisi sellaista, joka saa sinut tuntemaan olosi epämukavaksi”.

Toisin sanoen uusi rock-musiikki, uusi rento pukeutuminen ja kaikki "kulttuurilliset muutokset", jotka tekevät monen fundamentalistin olon epämukavaksi pitäisi hyväksyä -- JOS SE TOIMII.

 

Rakastunut menestykseen. Fundamentalistit ovat aina pitäneet "uskollisuutta Jumalan kirjoitetulle Sanalle" tavaramerkkinään. Monet saarnat on saarnattu, joissa on julistettu, että

 Jumala ei ole kutsunut meitä menestymään vaan olemaan uskollisia.

Tämä periaate on hyvin esillä Jumalan Sanassa. Nooa saarnasi uskollisesti monia vuosikymmeniä ja kuitenkin tuloksena näytti olevan vain pieni kallis hedelmä. Vaikka hän ehkä voittikin vain oman perheensä, Jumalan näkökulmasta hän menestyi.

Lähetyssaarnaajat eri puolilla maailmaa ovat kylväneet evankeliumin kallisarvoista siementä vuosia näkemättä hedelmää työstään.

Kuitenkin Rick Warren on vahvasti eri mieltä tästä periaatteesta (sivu 64). Hän väittää, että Jumala ON kutsunut meidät menestymään. Hän lainaa evankeliumin esimerkkiä, jossa Jeesus tuomitsi hedelmättömän puun (Matt.21:19). Hän esittää, että Israelin kansa menetti etuoikeutensa hedelmättömyyden vuoksi (Matt.21:43). Tästä hän päättelee, että Jumala ON kutsunut meidät olemaan hedelmällisiä ja että Jumala on tyytymätön, jos emme menesty. Mutta näissä esimerkeissä, joita hän lainaa, hedelmän puuttuminen oli osoitus siitä, että Israel oli luopunut ja epäuskoinen kansa. Tämä ei mitenkään liittynyt sielujen voittamiseen Kristukselle.

 

Seurakuntapalvelu, joka perustuu ennemmin jumalattomien markkinatutkimukseen, kuin Sanan tutkimiseen. Kun Rick Warren perusti seurakuntansa, hän aloitti käyttäen juuri samoja menetelmiä kuin Robert Schuller ja Bill Hybels. Eikä ihme, että Schuller ylistää kirjaa sen etukannessa ja Hybels lainaa sitä Willow Creek-seurakunnan nettisivuilla.

Warren vietti 12 viikkoa kulkien ovelta ovelle ja tutkien ihmisten "tarpeita" (sivu 139). Siten hän tarjoilee "täyden menun" tukiryhmiä yksinasuville, eronneille pareille, surusta toipuville, jne. Toisin sanoen, tarjoa kuluttajille sitä, mitä he haluavat ja he tulevat. Ehkä nimi "Markkinavetoinen seurakunta" (Market Driven Church) sopisi paremmin kuin "Päämäärävetoinen seurakunta" (Purpose Driven Church).

Vaikka hän SANOO, ettei hän vetoa kuluttajainsuojaan "pandering to consumerism" (s. 200), hänen omat sanansa ovat tämän kanssa ristiriidassa. Hän sanoo, että seurakunnan menestyäkseen täytyy määritellä (target) kohderyhmänsä ja sitten vedota tuohon ryhmään.  Hän jopa menee niin pitkälle, että väittää Jeesuksen määritelleen Israelin kohderyhmäkseen "ollakseen tehokas, vaan ei poissulkeva" (sivu 158).

Soveltaessaan tätä filosofiaa pukeutumissääntöihin Warren huomasi, että ihmiset hänen yhteisössään eivät halua pukeutua hienosti, vaan pitävät parempana rentoja epävirallisia tapaamisia. Siksipä Warren sanoi,

"En milloinkaan käytä pukua ja solmiota, kun puhun Saddleback'in tilaisuuksissa. Tarkoituksellisesti pukeudun rennosti samaistuakseni niiden mielialaan, jotka haluan saavuttaa."

Warren väittää, että Jeesuskin käytti tätä menetelmää. Hän ja opetuslapset

"valitsivat kohteekseen ihmisiä, joita he todennäköisimmin saavuttaisivat  -- heidän itsensä kaltaisia ihmisiä. Jeesus ei ollut ennakkoluuloinen, Hän oli strateginen”.

Jos sanomme, että Jeesus valitsi kohderyhmäkseen Israelin ollakseen strateginen (menestyäkseen), koska Hän samastui heihin kulttuurillisesti, niin selkeästi vastustamme profetiaa, hänen tehtävänsä todellista tarkoitusta ja yleistä ymmärrystä siitä. Jeesus "valitsi kohteekseen" Israelin, koska Isä oli lähettänyt hänet sinne, eikä siksi että Hän olisi tuntenut menestyvänsä paremmin siellä kuin Egyptissä.

 

Fundamentalismin ja separatismin  halveksunta: (separatismi tarkoittaa fundamentalistista oppia, että uskovien tulee erottautua maailmasta. Suom.huom.)

Rick Warren'in fundamentalismin inho on ilmaistu ovelasti (subtly) mutta kuitenkin selvästi (distinctly). Sivulla 236 hän kirjoittaa:

"Onko meidän valittava liberalismin ja legalismin (lakihenkisyyden) välillä? Onko olemassa kolmas vaihtoehto jäljittelylle ja eristäytymiselle (to imitation and isolation)?" Huomaa, mitä hän pitää liberalismin vastakohtana -- legalismia. Todellisuudessa liberalismin ja modernismin vastakohta on fundamentalismi! Tämän Warren kyllä tietää, mutta välttää käyttämästä tuota termiä. Huomaa, kuinka hän viittaa oppiin erottautumisesta (separation) -- käyttäen sanaa "isolation" (suom. eristys). Kysyttyään täytyykö meidän valita liberaalien ja fundamentalistien (joita hän kutsuu legalisteiksi eli lakihenkisiksi), hän tarjoaa kolmannen vaihtoehdon -- uuden (?) menetelmän. Mieti hänen sanojaan: "Jeesuksen strategia on vastalääke  molemmille äärimmäisyyksille: soluttautuminen (infiltration)!"

Hänen sanansa kaikuvat oudon samankaltaisina kuin eräs lainaus Tri. Harold Ockenga'lta, joka oli uusevankelisuuden isä:

"Uusevankelismi (The New Evangelicalism) on muuttanut strategiansa erottautumisesta soluttautumiseksi (infiltration)."

Warren'in ajattelu on läpikotaisin uusevankelinen.

 

Ihmiskeskeinen filosofia: Kirja tulvii esimerkkejä tästä filosofiasta. Hänen päämääränsä on selvästikin miellyttää ihmisiä. Mieti Rick Warren'in omia sanoja:

Kuvittele, mitä mielialaa haluat kokouksesi heijastavan ja sitten luo se (sivu 264); Me aloitamme myönteisesti ja lopetamme myönteisesti. (sivu 271); Käytämme huumoria kokouksissamme ... ei ole synti auttaa ihmisiä tuntemaan olonsa hyväksi. (sivu 272); Teimme strategisen päätöksen lopettaa virsilaulu ulkopuolisille tarkoitetuissa kokouksissamme. (sivu 285); Olemme saaneet mukaan tuhansia musiikillamme. (sivu 285); Saddleback'illa on nyt täydellinen pop/rock-orkesteri. (sivu 290); Käytä enemmän esitettyä musiikkia kuin seurakuntalaulua ... (sivu 291) (painotus viihteessä); Meidän yhteinen maaperämme uskottomien kanssa ei ole Raamatussa, vaan yhteisissä tarpeissamme, kivuissamme, ja mielenkiinnoissamme inhimillisinä olentoina. Et voi aloittaa tekstillä ... (sivu 295); Auta kuulijoitasi tuntemaan itsensä erikoisiksi (special) ... heillä on tarve tuntea olevansa erikoisia. (s.320, 323)


Rick Warren'in seurakunta (ja muut sen kaltaiset) on vetänyt mukaansa tuhansia. Hänen menetelmänsä todella toimii. Hän sanoo, että syy merkittävään kasvuun on ollut hänen painotuksensa luoda "päämäärävetoinen seurakunta" (engl. purpose driven church).

Kuitenkin voidaan yhtä hyvin perustein väittää, että todellinen syy merkittävään kasvuun ei ollenkaan liity hänen teesiinsä. Todellinen kasvun syy on uusevankelinen pragmatismin periaate.

Hänhän kyseli ihmisiltä, mitä he halusivat ja antoi heille juuri sitä. Hän hankki tuotteen, jota markkinat vaativat ja se meni kaupaksi kuin kuumille kiville. Jos miellytät ihmisiä, he tulevat ja tulevat uudelleen.

 

Mutta mikä voisikaan olla pahemmin ristiriidassa Sanan periaatteiden kanssa? Mieti, mitä Jumala sanoi Hesekielille (Hes.3:4-11). Hänelle sanottiin, että ihmiset eivät tulisi pitämään hänen sanomastaan ja kuitenkin hänen tuli saarnata se riippumatta vastauksesta.

Hesekiel menestyi sikäli kuin teki mitä Jumala sanoi.

Jumalan silmissä hänen menestyksensä ei mitenkään riippunut ihmisten vastauksesta, vaan hänen uskollisuudestaan palvelijana. Ihmiset tulivat tuntemaan, että profeetta oli heidän keskellään. Hänen ei tullut kysyä kansalta millainen profeetallinen palvelu eniten vetoaisi heihin. ,Hänelle annettiin kiveäkin kovempi otsa seisoa totuuden puolesta kaikkea vastustusta vastaan.

"Kuulkoot tai olkoot kuulematta", se ei ollut profeetan vastuulla. Hänen päämääränsä ei ollut koota mahdollisimman suuria joukkoja. Hänen tehtävänsä oli saarnata totuus ja hän teki sen. Tämä on menestystä Jumalan silmissä. Tätä oli hedelmällinen ja uskollinen palvelu.

 

Tietysti seurakuntamme kasvavat nopeammin, jos heitämme Sanan vaatimukset yli laidan. Tietysti seurakuntamme kasvavat nopeammin, jos mielistelemme ihmisiä ja annamme heille sitä, mitä he haluavat. Kuitenkin RAAMATTU sanoo, että meidän tulee miellyttää Jumalaa eikä ihmisiä.

Jos todella haluamme oppia "seurakunnan rakentamista", niin eikö olisi viisaampaa tutkia Jumalan Sanaa mieluummin kuin yleisen mielipiteen gallupeja ja kyselyitä? Silmiinpistävää tässä seurakuntakasvua käsittelevässä kirjassa oli, että siinä ei esiintynyt yhtään laajempaa lainausta apostolien kirjeistä. Eikö Jumalan mielipide asiasta ole se, mitä meidän tulisi todella etsiä?
Rick Warren'in lähestyminen seurakuntakasvuun versoo hänen perusfilosofiastaan: ihmiskeskeisestä pragmatismista. Tältä harhaiselta perustukselta nousee vanhanaikaisen pilkka ja fundamentalismin/separatismin halveksiminen. Kuten niin moni ajassamme, juovuksissa maailmallisen menestyksen sulotuoksusta, hän on koukistunut rakentamaan seurakunnan toimintaa, joka perustuu jumalattomien markkinatutkimukseen eikä Raamatun asiaa koskevien kirjoitusten tutkimiseen.
[Adapted from a 4/98 report by Jim Delany, Salem Bible Church, Salem, NH 03079.]

 

Toimittajan huomautus: Tammikuussa 1998 Tri Dennis Costella otti osaa Building a Purpose Driven Church-seminaariin, jossa Warren opetti, että seuraavaa täytyy tapahtua, jotta traditionaalinen seurakunta voisi muuttua dramaattisesti kasvavaksi seurakunnaksi (March-April 1998, Foundation magazine):

(1)Perinteinen sunnuntain päiväkokous täytyy vaihtaa tyyliltään ajanmukaiseen (contemporary-styled), ei uhkailevaan (non-threatening ) "Etsivien Palvelukseen" (Seeker Service).

(2) Pukeutuminen täytyy olla rentoa (casual).

(3) Musiikin on oltava ajanmukaista.

(4) Sanoman on oltava myönteinen niin, että sekä pelastetut että pelastumattomat yhtä lailla voivat tuntea olonsa paremmaksi sanoman jälkeen, joka usein on psykologian ja jonkin kohottavan Raamatun tekstin sekoitus.

(5) Seurakunnan toiminnat täytyy virittää kohtaamaan tarpeet; tukiryhmiä masennukseen, syömishäiriöihin, lapsettomuuteen, homoseksuaalien perheille ja ystäville, abortin tehneille ja eronneille. Warren pilkkasi ajatusta traktaattien jakamisesta tai ovityöstä, koska tyypillistä Sadleback'in Samia loukkaa sen kaltainen vanhanaikainen evankeliointi.

(6) Sanan opetusta ei anneta seurakunnalle yleensä sunnuntaisin, vaan sitä on saatavana pienryhmissä erillään virallisista jumalanpalveluksista.

(7) Pragmaattisen sovittelun (compromise) henki täytyy olla vallitseva. Warren on saanut koulutuksensa Etelän baptistina (hän puhuu usein SBC:n tapahtumissa), mutta sanoi, "Se ei paljon merkitse mihin suuntaan kuulutte veljet. Olemme kaikki samassa joukossa, jos rakastat Jeesusta." (Lähde: 6/98, Calvary Contender.)]

 

Suom. Samuel Korhonen