Benny Hinn paljastettuna osa 2
Mies maineen takana

Paavo Hiltunen

Jos aikoo olla kristitty, tulee käyttäytyä kuin kristitty ja tulla taloon sisälle pääovesta. "Joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri. Mutta joka menee ovesta sisälle, se on
lammasten paimen." Mikä se ovi on? Jeesus sanoo: "Minä olen ovi, joka minun kauttani menee sisälle, hän pelastuu..." (Joh. 10:1-2, 9)
  Millä Benny Hinn hankki maineensa?
  Mikä on hänen salaisuutensa ja mikä hänen menestymisensä avain?
  Jumalan kohtaaminen perinteisestä poikkeavalla tavalla. Sen osoittaminen käytännössä kokouslavalla, että "se" toimi heti ja että "se" toimii edelleenkin. Se on siis oikea yhteydenottomuoto. Se on siis Jumalasta.
  Mutta siinä mentiin sivuovesta, "kyökin kautta", vai mentiinkö ollenkaan sinne, minne piti mennä: Jumalan luo?
  Ei. Suoraan pettäjän syliin ja vielä "intiimiin suhteeseen"?
  Se oli kohtaamista toisen herran kanssa.


  Mikä on Benny Hinnin marketin supertarjous? Se on ihmiskunnan ainainen kaipuu Jumalan yhteyteen. Nälkäinen ja janoinen kaipuu.
  Tarjous kolahtaa niihin, joille Jumalan luo pääseminen perinteisellä tavalla on liian vaativa, työläs ja vaivalloinen.
  Nämä nälkäiset ja janoiset juoksevat jonossa sen luo, joka tarjoaa helppoa oikotietä, jolla ei ole sisäänpääsyvaatimuksia, joka omistaa suoran linkin, yhteyden Jumalaan ja on jokapäiväisissä puheväleissä Hänen kanssaan.
  Hinn ei kuitenkaan ole mennyt sisään Jeesus-ovesta.
  Hän päätti yllättää maailman ja päästä otsikoihin lisäämällä kristinuskoon uuden valikon: Pyhän Hengen persoonan läsnäolon ja entistä voimakkaamman voitelun. Hinn kuvaa huippukokemustaan "intiimisti kaikkien keskellä" antaakseen maailmalle houkuttelevan, seurattavan esikuvan Jumalan erikoisesti siunaamasta miehestä. "Katsokaa minua! Tekin voitte saada samanlaisen kokemuksen kuin minä ja tulla suuriksi jumalanmiehiksi."
  Benny Hinn ei ilmeisesti tiedä tulleensa raskaasti petetyksi. Hän on vain self-made-man, itsetekoinen saarnaaja, ei muuta. Jumala ei ole hänen kanssaan, vaan se Toinen. Hänen kokouksensa eivät olekaan herätyskokouksia -
vaikka niitä siksi mainostetaan - vaan voimansiirtokokouksia, eräänlaisia seansseja, joissa ihmiset vaivutetaan transsiin ja saadaan siten kyselemättä vastaanottamaan sitä, mitä Toinen tahtoo heille antaa. Ja se näkyy kirkkojen
käytävillä: pandemonium, kaikkien demonien yhteentulo, kaaos. Se on sirkus, teatteri ja show. Sen ohjaaja Benny on vain petetty ja sokaistu välikappale Toisen käsissä. Häntä kuljetetaan ja käytetään miten vain tahdotaan. Sääli
vain, ettei Benny itse huomaa, tai jos huomaakin, pitää visusti suunsa kiinni, muuten imperiumi romahtaisi.

Tutkittuani niin pitkälle kuin mahdollista Benny Hinniä koskevaa laajaa aineistoa, erityisesti hänen kirjoittamiaan kirjoja Good Morning, Holy Spirit; Welcome, Holy Spirit; The Anointing ja The Blood olen tullut siihen
johtopäätökseen, että kysymyksessä on Jumalan lähettämä väkevä eksytys, johon eksyvät, jos mahdollista valitutkin. Kysymyksessä saattaa olla jopa kirkon historian taitavin, laajin ja vaarallisin eksytys.

Sitä ajetaan manipulaation, suggestion ja hypnoosin (mesmerismin) keinoin. Se perustuu yhden läpisliipatun maailmanmiehen näyttävään, hyvin harjoiteltuun ja houkuttelevaan esiintymiseen "ristiretkillään" eri puolilla maailmaa, kansainvälisissä TV-ohjelmissaan ja suuren menekin saaneissa teoksissaan.

Benny Hinn on Palestiinan arabi, mutta esiintyy amerikkalaisena huippusaarnaajana ja parantajana.

Hän on roomalaiskatolinen, mutta esiintyy evankelisena protestanttina.

Hän korostaa vaatimattomuuttaan ja köyhien auttamistaan, mutta johtaa suurelle rahalle ja bisnekselle rakennettua imperiumia suurine henkilökuntineen.

Charmikkaalla olemuksella ja viehätysvoimallaan hän tehoaa sekä naisiin että miehiin, kaikkiin kansalaisuuksiin, ja saa unohtamaan uskontojen väliset raja-aidat.

Hän on tulevan maailmanuskonnon edelläkävijä, pioneeri. Hinnin uskomaton kansansuosio on kuitenkin suuri mysteeri. Takana täytyy olla jotain muuta kuin mikä näkyy. Miksi juuri Hinn, jolla omien sanojensa mukaan ei ollut mitään edellytyksiä tulla maailman kuuluisimmaksi saarnaajaksi: ei akateemista sivistystä, ei systemaattista teologian opiskelua, ei pappiskoulutusta,  nousi kuuluisuuteen huimaavalla vauhdilla? Klassinen Tuhkimotarina? Mies "pystymetsästä"?


  Jos Benny Hinn on aito tosi kristitty, niin se, mihin me olemme perinteisesti protestanttisessa kirkossa uskoneet, on hylättävä. Raamatullinen, Jumalan ilmoitukseen pohjautuva näkemys vaatii ehdottomasti Hinnin ja muiden äärikarismaattisten johtajien paljastamista. Se ei ole vaikeata. Vaikeus on meissä itsessämme. Vaatii rohkeutta uida vastavirtaan; on helpompi ajelehtia virran mukana. Pelätään joutua "herätyksen vastustajan" ja "hengen sammuttajan" kirjoihin ja tulla eristetyksi. Niinhän se on aina ollut: "Totuus kompastelee torilla, suoruus ei voi sisälle tulla...Ja hän näki, ettei ollut yhtäkään miestä, ja hän ihmetteli, ettei kukaan astunut väliin." (Jes. 59:14, 16)
  Harhaoppien takana on aina saatanan vimmattu halu päästä jumalaksi.(Jes. 14:12-14) Jumalaa kumarretaan, heittäydytään kasvoilleen Hänen eteensä. Sekös vihollista kismittää. Se yritti saada Jumalan Pojan kumartamaan
itseään, ja siihen se koettaa saada meidätkin. Se pyytää Jumalalta lupaa päästä kiusaamaan uskovia ja lankeamaan maahan hänen eteensä.(Job 1-2; Luuk.22:31; 1 Piet.5:8) Herra saattaa siihen joskus myöntyä, koska Hänellä on oma tavoitteensa. Hän antaa saatanan seuloa jyviä koetellakseen uskovien uskoa. Nyt lopunaikana se on saanut luvan koetella kaikkia uskovia. Jumala sallii sen: 2 Tess.2:11. Tämä liike on Jumalan lähettämä väkevä eksytys.
  Saatana saa kaataa ihmisiä, mutta ei eteenpäin, koska he näin palvelisivat Jumalaa (Daniel, Johannes ym), vaan taaksepäin. Tällä tavalla Jumala kohtaa vihollisiaan (Jeesus Getsemanessa: Joh. 18:6) Omiaan ei Jumala kaada
taaksepäin, elleivät he itse alistu näin häpeälliseen tekoon.
  Tämä on erottava tuntomerkki!


  Tunnettu intomielinen karismaattinen saarnaaja Frances Hunter kertoo saaneensa Pyhän Hengen Kathryn Kuhlmanin kokouksessa, kun tämä kaatoi hänet lattialle pitkälleen. Kotona hänelle avautui mainittu Johanneksen
evankeliumin kohta, ja Frances piti sitä todistuksena siitä, että kaatuminen on Jumalasta. (Toinen matka ihmeiden maailmaan, s. 101. Kuva ja Sana) Häntä kuitenkin petettiin.
  Saatana ei siis saanut lupaa kaataa ihmisiä eteenpäin, koska se olisi ollut Jumalan tunnustamista. Se saa tyytyä tähän puolinaisuuteen, siksi se raivoaa ja tuo vihansa julki pandemoniumina, sekasortona ja kaaoksena,
pilkkanäytelmänä Jumalalle pyhitetyissä kirkoissa.
  Tästä pitäisi uskovien nähdä, kuka on ilmiöiden takana. Ne, eivät ole Jumalan, vaan saatanan työtä, vaikka Jumala onkin salatusti läsnä valvomassa omiaan ja ehkä pelastamassakin jonkun muukalaisen, joka sielunsa pitimiksi onnistuu tavoittamaan jakeen tai pari siitä niukasta leivästä, jota kokouksissa tarjotaan, jotta tilaisuus jotenkuten näyttäisi kristilliseltä.
  Jo yksi kokouskertakin vahingoittaa uskovaa, jos hän heittäytyy virtaan, mutta varsinaisesti näin käy "narkkareille". Heistä tulee tarjolla olevasta "voitelusta" riippuvaisia. Siitä kertovat muotiin tulleet huudot: More, more (lisää, lisää) jopa kirjojen nimissä.
  Sen, miten hänestä tuli "perusnarkkari", Hinn kertoo seikkaperäisesti teoksessaan Good Morning Holy Spirit, suomennettu nimellä Hyvää huomenta, Pyhä Henki. Hänen ylistävä kertomuksensa seurustelustaan "Pyhän Hengen" kanssa herättää sääliä petettyä saarnaajaa kohtaan. Samalla se kertoo vihollisen taitavasta manipuloinnista. Benny kokee ensin itse sen, mitä sitten tapahtuu hänen "ihme"kokouksissaan. Hänen täytyy vuodesta vuoteen levittää samaa voimaa muille kautta maailman. Ei mikään miellyttävä kokemus, vaikka se sellaisena esitetään meille esikuvaksi. Itse asiassa se on varoitus.
  Ensimmäinen kokemus omassa makuuhuoneessaan Torontossa joulukuun 21. päivänä 1973 Kathryn Kuhlmanin kokouksessa käynnin jälkeen oli Bennylle miellyttävä, mutta jatko ei aina ole ollut miellyttävää: "Henki" pakottaa
hänet eteensä polvilleen jopa 8-10 tunniksi päivittäin. Kysymyksessä täytyy olla hirvittävä henkipossessio. Aluksi Benny kertoo voineensa sanoa: "Minä en tahdo tätä", ja kokemus on hävinnyt, mutta ei myöhemmin. Hänen olisi
pitänyt sanoa EI!  ja maailma olisi säästynyt paljolta pahalta. Myöhemmin Hinn joutuu kokouksen jälkeen sanomaan lähimmilleen: "En tiedä, missä olin, mitä puhuin. Kertokaa minulle." Kun Benny on "hengessä" hänen omien sanojensa mukaan "lapseni pelkäävät minua". Joskus saarnatessaan "hän muuttuu toiseksi ihmiseksi, karjuu, kiroaa arvostelijansa, murisee ja käyttäytyy oudosti". Hän on vain "kanava", niin kuin hän itse myöntää, mutta
ei Jumalan Hengen. Olla vihollisen välikappale tuhoamassa Jumalan seurakuntaa täytyy olla hirveä henkinen rasitus.


  Todellisuudessa Hinniä on huiputettu. Ei saatana tarvitse häntä ihmisten kaatamiseen, se käyttää Hinniä vain manipuloimaan ja hypnotisoimaan heitä transsin kaltaiseen tilaan. Hinn kuvittelee oman ihmeellisen "voitelunsa"
toimivan, "vapauttavansa Pyhän Hengen toimimaan", kun todellisuudessa kuulijoiden vaivuttua toiseen tietoisuuden tilaan saatana käyttää ihmisen sielunvoimaa omien tarkoitusperiensä toteuttamiseksi. Siinä huippumiehen "ihme"! Tätä "manifestaatiota" ei pidä kutsua uudestisyntymiseksi, Pyhän Hengen kasteeksi tai Hengellä täyttymiseksi eikä myöskään siinä ilmenevää "kielillä puhumista" pidä kutsua aidoksi kielillä puhumisen lahjaksi. Saatana voi kaikkia näitä jäljitellä varsin taitavasti.
  Tunnettu kiinalainen julistaja Watchman Nee ennusti jo 1932 julkaistussa kirjassaan, joka on julkaistu suomeksi nimellä Sielun piilevä voima (Päivä), että ihmisen sielu tulisi kauppatavaraksi Babyloniassa - sitä myytäisiin ja
ostettaisiin (Ilm. 18:13). Saatana ja hänen kätyrinsä Antikristus käyttäisivät sitä toimintansa välikappaleena tämän aikakauden lopussa.
  Nee sanoo:"Saatanan tehtävänä nykypäivinä on kiihottaa (=manipuloida, suggeroida) ihmisen sielua ja laukaista siinä piilevä voima näyttelemään pettävästi hengellistä voimaa. Päämääränä on täyttää maailma sielun piilevällä
voimalla. Ne, jotka todella ovat hengellisiä (ne, jotka hylkäävät sielun voiman), aistivat ympärillään pahojen henkien kiihtyvän vastustuksen. Koko ilmapiiri on niin hämärtynyt, että eteneminen on vaikeaa. Kuitenkin tämä on
myös Jumalan valmistusta voittajien ylösottoa varten. Ennen Herran paluuta tämän kaltaiset ilmiöt lisääntyvät ehkä enemmän kuin satakertaisiksi. Sielun voimaa käyttäen saatana tulee suorittamaan monia ihmeteltäviä
taidonnäytteitä eksyttääkseen Jumalan valitut. Uskovien pitäisi havaita, että tämä voima on niin helvetillinen, että se leviää kaikkiin kansakuntiin maan päällä ja ohjaa koko maailman kaaokseen. Saatana käyttää nyt hyväkseen tätä sielun voimaa palvelemaan Jumalan evankeliumin ja sen voiman KORVIKKEENA. Hän yrittää sokaista ihmisten sydämet sielun voiman ihmeillä ja hyväksymään verettömän uskonnon. Hän käyttää psyykkisen tieteen keksintöjä herättääkseen ihmiset epäilemää kristillisyyden yliluonnollisia ilmiöitä ja pitämään niitä vain sielun piilevänä voimana. Hän yrittää korvata Kristuksen pelastuksen psyykkisellä voimalla. Nykyiset yritykset muuttaa pahat tavat ja huono luonteenlaatu hypnoosilla ovat tämän pyrkimyksen edelläkävijä."

  Watchman Nee sanoo myös selvästi, että missä on sielun voimaa, siellä on myös paha henki. Hän kehottaa meitä kieltämään sielun voiman, ettemme suistuisi saatanan käsiin. Tämän päivän taistelurintama on "sielun voima" vastaan "hengen voima". Jumalan lapsen ainoa turvapaikka on elävä yhteys Jeesukseen Kristukseen, Kristuksen asuminen meissä.
  Tätä ennen Watchman Neen teos oli vaikea ymmärtää, mutta nyt kun "karismaattiset" kokoukset ovat yleisiä ja tiedämme, mitä niissä tapahtuu ja mitä seurauksia niistä on, toteamme Neen ennustusten täyttyvän
hämmästyttävän hyvin. Ennustukset käyvät yksiin sen kanssa, mitä amerikkalaiset tutkimustulokset ovat saaneet selville nykyisestä mystisestä uskonnollisesta "herätysliikkeestä".


  Mitä tässä on todella tapahtumassa? Watchman Neetä lainaten on todettava seuraavaa: Ensiksi saatana täyttää tässä ihmiselle antamaansa alkuperäistä lupausta "te tulette olemaan kuin Jumala". Tämän liikkeen johtajat näyttävät todellakin kuvittelevan olevansa suurempia kuin ihminen. Benny Hinn sanoo suoraan sen, mitä muut eivät näin railakkaasti rohkene sanoa, vaikka sitä ajattelevatkin: "Me olemme pieniä jumalia, minä olen Benny Jehovah. Kun katselette meitä, näette Jeesuksen." Entiseen aikaan, jolloin Kristus vielä oli seurakunnan Herra, seurakunta olisi karkottanut keskuudestaan tällaiset pilkkaajat. Tänään heidät hyväksytään, he nauttivat suurta kansansuosiota ja heidän taskunsa täytetään setelitukoilla ja jalokivillä. On ilmeistä, että he eivät palvele Jumalaa, vaan itseään. Hinn väittää, että hänellä on "kuninkaallinen voitelu" (The Anointing). He esiintyvät kuin kuninkaat.


  Toiseksi Saatana hämmentää todelliset Jumalan ihmeet. Se tahtoo ihmisten uskovan, että kaikki Raamatun ihmeet ovat alkuperältään sielullisia. Siten se alentaa niiden arvon. Se tahtoo ihmisten ajattelevan, että he kykenevät tekemään, mitä Herra Jeesus teki, ja suurempiakin ihmeitä. Tätä väittävät kaikki nykyisen "herätysliikkeen" julistajat. He vetävät Kristuksen alas omalle tasolleen, ja niin he voivat kutsua itseään "pieniksi Jeesuksiksi".


  Kolmanneksi Saatana tahtoo sekoittaa Pyhän Hengen työn. Pyhä Henki työskentelee ihmisen hengen kautta, mutta saatana väärentää monia ihmisen sielun ilmiöitä Pyhän Hengen työn kaltaisiksi. Hän saa ihmisen kokemaan
väärän parannuksen, väärän pelastuksen, väärän uudestisyntymisen, väärän kielilläpuhumisen, väärän rakkauden ja väärän ilon.
  Analysoidessani Benny Hinnin teoksia tulin siihen tulokseen, että nämä väärät kokemukset ovat ilmenneet Hinnin elämässä 11-vuotiaasta alkaen. Hän lienee kuvitellut olevansa uudestisyntynyt, saaneensa Pyhän Hengen kasteen ja puhuneensa aidosti kielillä. Ainoa todellinen kokemus, jonka hän esittää, on kuitenkin joulukuun 21. päivänä 1973 kotonaan saamansa "Pyhän Hengen" persoonan vierailu. Hän pitää sitä perinteisten kristillisten kokemusten ekstrana, voimallisena "uutena voiteluna", mutta pettää itseään. Sama eksytys jatkuu sitten hänen seuraajissaan.


  Neljänneksi panisin asian, jota Nee ei mainitse. Saatana on harhauttanut Hinnin vanhaan gnostilaiseen harhaoppiin, jossa Pyhää Henkeä palvellaan itsenäisenä, Pyhästä kolminaisuudesta erillään olevana Jumalana. Hinn kuvittelee, että henki, jonka kanssa hän intiimisti seurustelee, on jumaluuden kolmas persoona. Väärä näkemys Pyhän Hengen olemuksesta ja toiminnasta on avannut oven saatanalle tai tämän demoneille esiintyä "Pyhänä Henkenä". Tämä järkyttävä sekaannus käy ilmi myös Rodney Howard-Brownen elämästä ja toiminnasta. Tämä vieras henki on inspiroinut Hinnin teokset, joista varsinkin Hyvää huomenta, Pyhä Henki sisältää karkeita harhaoppisia ajatuksia. Hinnin ihastunut "hengen" kuvaus ei voi koskea Raamatun ilmoittamaa Pyhää Henkeä, joka aina toimii yhdessä Isän ja Pojan kanssa, eikä alistu esiintymään yhden kunnianhimoisen saarnaajan "ystävänä ja kumppanina" ja tottelemaan hänen uskon formuloitaan ja merkillistä toimintaansa. Jumalan työtä ja kunniaa on teoksissa vaarallisella tavalla vähätelty ja vääristelty ja Hänestä on tehty ihmisen palvelija. Vain pieni virheliike teologiassa ja iso laiva kääntyy väärälle reitille. Ilman tätä "Pyhän Hengen salaliittoa", kapinaa Jumalan kaikkivaltiutta ja sanaa vastaan, väärät ilmiöt eivät olisikaan mahdollisia.


Paavo Hiltunen
sähköposti: paavo.hiltunen@kolumbus.fi

_________________________________________________________________